TERAPIA MULLIGAN CONCEPT

Bóle kręgosłupa, bóle stawów obwodowychograniczenia ruchu, łokieć tenisistygolifistyurazy stawowe takie jak skręcenia, zwichnięcia - to jedne z najpopularniejszych dolegliwości, z którymi pacjenci zgłaszają się do gabinetów fizjoterapeutycznych. Zwykle kojarzą się z długą terapią i żmudnymi ćwiczeniami, które charakteryzują się dużą skutecznością, jednak ból podczas terapii często uniemożliwia jej prawidłowy przebieg. Alternatywą dla bolesnych technik terapii manualej, takich jak Cyriax, metod powięziowych, czy uwalniania punktów spustowych jest terapia manualna według koncepcji Mulligana. Jest to założenie, które opiera się na pracy bez bólu a spodziewany efekt ma być natychmiastowy. Co ciekawe jest również bardzo efektywną metodą w walce z bólami i zawrotami głowy. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak skutecznie i bez bólu walczyć z powyższymi dolegliwościami zapraszamy do lektury.

Metodę stworzył na przełomie lat 80 Brian R. Mulligan, fizjoterapeuta pochodzący z Nowej Zelandii. Bazował na wcześniej poznanych technikach z innych szkół terapii manualnej takich jak terapia manualna metodą Kalternborn- Evjenth, czy Cyriax, oraz na własnej obserwacji. Obecnie jest jedną  z najbardziej uznanych, specjalistycznych i bardzo bezpiecznych metod diagnostyki i terapii pacjenta uznanych na całym świecie. Metoda ta daje ogromne możliwości terapeutyczne w pracy z pacjentem. Stosowana jest w szpitalach, ośrodkach terapeutycznych, w ramach gimnastyki korekcyjnej, w sporcie, ortopedii, w przypadku dolegliwości bólowych stawów obwodowych i odkręgosłupowych, a także w terapii bólu głowy.

1e2954377d.jpg

Według Mulligana, niektóre z urazów narządu ruchu prowadzą do wadliwego ustawienia poszczególnych segmentów stawu, co powoduje ograniczenie w wykonaniu prawidłowego ruchu. Autor uważa, że w takich przypadkach bardzo pomocna okazuje się wykonywana przez fizjoterapeutę mobilizacja stawu połączona z aktywnym ruchem pacjenta. W metodzie Mulligana wyróżnia się wiele technik takich jak:  NAG, SNAG, MWM. Aby móc bezpiecznie i skutecznie wykonywać leczenie tą metodą niezbędne jest ukończenie kursu i zdanie egzaminu MCT.

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA METODY MULLIGANA

MULLIGAN tworzył i udoskonalał swoją koncepcję w oparciu o następujące podstawowe założenia:

• stosuje się mobilizację bierną stawu z czynnym ruchem kątowym i/ lub obciążeniem funkcjonalnym stawu,
  • terapię poprzedza się wywiadem, oraz badaniem identyfikującym pochodzenie bólu,
  • wykonywane techniki mobilizacyjne muszą być całkowicie bezbolesne,
  • niezbędna jest całkowita współpraca pacjenta z terapeutą, dzięki temu to pacjent w dużej części kontroluje cały proces fizjoterapeutyczny,
  • efekty terapii powinny pojawić się natychmiast,
  • zwiększenie zakresu ruchu, zmniejszenie lub ustąpienie bólu powinno utrzymać się przynajmniej w części do następnej wizyty,
  • terapia, która nie przynosi efektów oznacza, że terapeuta nie znalazł odpowiednej płaszczyzny mobilizacji, bądź konieczna jest zmiana techniki,
  • wykonuje się 3 serie powtórzeń po 10 ruchów, w przypadku stawów obwodowych, a w przypadku stawów kręgosłupa 3 serie po 3 powtórzenia,
  • pacjent dostaje ćwiczenia i zadania do wykonywania w domu. Bez tego terapia będzie o wiele mniej skuteczna.

Twórca metody nazwał podstawowe założenia "PILL"- czyli zasady terapii w pigułce

• P (pain free) – bezbolesne wykonanie
  • I (instant result) – natychmiastowy efekt
  • LL (long lasting) – długotrwała poprawa

1128_Easy-Resize.com.jpg

Dodatkowy zestaw zasad, którymi kierują się terapeuci są zasady "CROCKS":

C (contraindications)- przeciwskazania

R (repetitions)- powtórzenia

O (overpressure)- docisk

C (communication)- komunikacja

K (knowledge)- wiedza

S (sustain, sense, skils, common sense)- utrzymanie mobilizacji podczas całego ruchu, wyczucie, umiejętności manualne, zdrowy rozsądek

TECHNIKI

Techniki stosowane w metodzie opierają się na mobilizacji z czynnym ruchem pacjenta. Dobiera się odpowiedni kierunek ślizgu, trakcję lub kompresję w stawie, a następnie pacjent wykonuje bolesny, bądź ograniczony ruch w stawie z utrzymywaną mobilizacją. Ruch musi być bezbolesny, a pacjent może odczuwać jedynie niewielki dyskomfort podczas wykonywania mobilizacji. Ponadto stosuje się również szereg ćwiczeń autoterapii, które pacjent wykonuje kilka razy dziennie w zaciszu własnego domu. Technikami stosowanymi w obrębie stawów kręgosłupa są SNAG i NAG.

- NAG (z ang. Natural Apophyseal Glides) – naturalny ślizg oscylacyjny. Jest to prosta i bezpieczna technika wykonana na odcinku szyjnym, piersiowym i lędźwiowym kręgosłupa. Od połowy, do końca zakresu ruchu w stawie międzywyrostkowym, bez aktywnego ruchu pacjenta.

- SNAG (z ang. Sustained Natural Apophyseal Glides) – przedłużone naturalne ślizgi oscylacyjne. Technika polega na wykonaniu mobilizacji stawu w odcinku szyjnym wraz z czynnym ruchem pacjenta. Skuteczne okazują się ćwiczenia autoterapii, wykonywane samodzielnie przez pacjentów.

W przypadku stawów obwodowych stosuje się techniki MWM.

- MWM (z ang. Mobilisation With Movements) – mobilizacja stawu połączona z ruchem. Technika polega na wykonaniu przez terapeutę mobilizacji w stawie obwodowym, wraz z aktywnym ruchem pacjenta co przynosi szybkie i długotrwałe efekty.

Należy podkreślić, że metoda ta w rękach doświadczonego terapeuty jest całkowicie bezpieczna! i nie niesie za sobą ryzyka poważniejszych powikłań pozabiegowych. Ponadto metoda jest ciągle rozwijana, a liczne badania naukowe potwierdzają skuteczność i słuszność jej założeń, co czyni z niej metodę opartą na faktach naukowych.

Zobacz więcej na temat  OFERTY Vivo Fizjoterapia oraz  CENNIK naszych usług. Zapraszamy!